-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47295 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

لطفاً آياتي را كه در مورد بخشش گناهان وارد شده، بيان كنيد; هم چنين اگر نكتهاي جالب در تفسير برخي از اين آيات آمده بيان فرماييد؟

خداوند متعال، در آيات متعددي، وعدة بخشش گناهان را داده است كه برخي از آنها عبارتند از:

1. قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ;(آل عمران،31) بگو: اگر خدا را دوست ميداريد از من پيروي كنيد، تا خدا ]هم[ شما را دوست بدارد و هم گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزندة مهربان است.

آية فوق، به مطلب مهمي اشاره دارد و آن اين است كه، اگر به خداوند متعال محبت داشته باشيد در عمل و زندگي نيز از او تبعيت كنيد، خداوند هم شما را دوست ميدارد و به دنبال اين دوستي، عنايات و اثراتش در زندگي شما آشكار ميگردد; از جمله آن كه گناهانتان را ميبخشد و شما را مشمول رحمتش ميكند.

ضمناً، جمله: وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم ممكن است، اين سؤال را در ذهن به وجود آورد كه اگر شخص محب، همواره اطاعت فرمان محبوب كند، ديگر گناهي براي او باقي نميماند كه بخشوده شود; پس ذكر اين جمله براي چيست؟

پاسخ آن است كه: الف ـ ممكن است اين جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد. ب ـ شخص محب، هيچ گاه بر معصيت محبوب استمرار نميكند، ولي ممكن است، بر اثر طغيان و غلبة شهوت، گاهي لغزشي از او سرزند كه در پرتو اطاعتهاي مستمر او بخشوده خواهد شد.

2. وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلآاللَّه;(آل عمران،135) و كيست جز خدا كه گناهان را ببخشد.

3. يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوَّاْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّ ئ‹َاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُم;(انفال،29) اي كساني كه ايمان آوردهايد! اگر از ]مخالفت فرمان[ خدا بپرهيزيد، براي شما وسيلهاي براي جدايي حق از باطل قرار ميدهد و گناهان شما را ميپوشاند و شما را ميآمرزد.

آيه فوق اشاره دارد به اينكه نتيجة تقوا و پرهيزگاري علاوه بر تشخيص حق از باطل، اين است كه خداوند گناهان شما را ميپوشاند و آثار آن را نيز از وجود شما برميدارد هم چنين شما را مشمول آمرزش خود قرار داده و پاداشهاي فراوان ديگري را نصيب شما ميكند. قُلْ يَـَعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَيََّ أَنفُسِهِمْ لاَتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ;(زمر،53) به تو اي بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرديد. از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همة گناهان را ميآمرزد.

دقت در تعبيرات اين آيه، نشان ميدهد كه از اميد بخشترين آيات قرآن كريم نسبت به همة گنهكاران است و مشمول و گستردگي آن به حدّي است كه طبق روايتي، اميرمؤمنان عليفرمود: در تمام قرآن آيهاي وسيعتر از اين آيه نيست.(تفسير نورالثقلين، الحويزي العروسي، ج 6، ص 300، نشر مؤسسة التاريخ العربي / ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 386; ج 3، ص 99; ج 7، ص 144; ج 19، ص 498، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.